Nuffnang Ads

Wednesday 13 August 2014

Menangis Kerana Allah Taala...

Kadang-kadang saya terfikir, bagaimanakah keadaan saya apabila dijemput Allah nanti, adakah dalam keadaan baik atau dalam keadaan buruk...Allah & Rasul janji, sesiapa yang banyak menangis di dunia, maka orang itu akan banyak bergembira di 'sana'...Allah, berapa banyak pula waktu kita menangis betul-betul kerana Allah....

Kerana bila Muhasabah Diri semula, kita ni banyak menangis kerana Dunia...Allah...

Saya pernah diajar oleh rakan mengaji saya bahawa, untuk sampai ke peringkat menangis kepada Allah, banyakkanlah menangis untuk Dunia dahulu, contohnya menangis kerana kehilangan kedua ibu bapa, adik beradik & sebagainya kerana ia melatih diri kita untuk lebih bersedia menangis kerana Allah Taala...

Satu lagi perkongsian artikel blog daripada Sahabat saya yang lain, beliau melatih diri beliau dengan menangis bilamana beliau bangun Bertahajjud kepada Allah SWT, di malam hari yang sunyi sepi lagi hening, beliau menangis dan merayu serta berharap kepada Allah Taala...

Beliau kongsikan, pada mulanya bukan senang untuk melatih diri menangis dengan sebenar-benar tangisan mengharap keampunan dari Allah Taala, tapi beliau tetap cuba & usaha mencari jalan untuk tetap menangis di tikar sejadah sewaktu bertahajjud kepada Allah & beliau memulakannya dengan memperdengarkan telinga beliau sewaktu mengangkat tangan berdoa kepada Allah dengan lag-lagu nasyid/zikir yang menyedihkan jiwa & hatinya...Contoh macam lagu, Air Mata Keinsafan, Taubat ke apa-apa ke....Alhamdulillah, sangat-sangat berkesan untuk memaksa air mata keluar bagi menyahut seruan Allah & Rasul supaya banyak-banyakkanlah menangis...Allah...

Kurang-kurang mereka ada usaha untuk ke arah itu, apakah usaha saya & anda?

Tiada jawapan lain, usahalah mencari peluang untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT melalui "Tip2" yang sememangnya terlalu banyak telah dikongsikan oleh Junjungan Baginda Rasulullah SAW beribu2 tahun dahulu, sama ada kita nak ikut atau tak sahaja...

Hidayah & Petunjuk Allah sebenarnya telah ada & terlalu banyak, kita tahu sesuatu yang baik itu baik untuk dilakukan atau dibuat, tapi kita malas atau tak mampu nak buat....

Itulah TAUFIQ....

Perbanyakkanlah Doa memohon Taufiq supaya kita diberi kekuatan untuk terus mengikut Sunnah Allah & Rasul...

Doalah jua, moga2 Allah beri kekuatan/taufiq kepada kita semua untuk betul-betul berada pada jalan yang Allah Redha & moga2 juga asbab daripada itu, kita akan dikumpulkan oleh Allah Taala melalui RahmatNya bersama dengan Para Rasul & Nabi serta Para Sahabat...Amin...Amin...In Shaa Allah...

Semoga Bermanfaat...saya bukanlah siapa2, cuma hanya ingin berkongsi apa yang saya tahu & apa yang berada jauh di lubuk hati saya...In Shaa Allah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...